23948sdkhjf

Ulovlige Frisko-priser koster Unilever bøde

Unilever har betalt 1,5 mio. kr. i bøde for på Frisko-is at have indgået ulovlige prisaftaler med Coop Danmark og Dansk Supermarked.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen iværksatte i november 2012 en undersøgelse af markedet for is i Danmark.

Sagen vedrører Unilever Danmarks salg af is, som er beregnet til at blive videresolgt enkeltvis til forbrugerne, under varemærket Frisko. De isprodukter var omfattet af en indtjeningsgaranti, som Unilever Danmark havde aftalt med Coop Danmark og Dansk Supermarked. Det er ulovligt og derfor har Unilever måttet betale en bøde på 1,5 mio. kr.

Bødens størrelse tager blandt andet højde for Unilever Danmarks omsætning, og det forhold at lovovertrædelsen har stået på i mindst tre år, oplyser konkurrence og Forbrugerstyrelsen.

Det har været en formildende omstændighed, at ledelsen hos Unilever Danmark selv har henvendt sig til myndighederne og i øvrigt har samarbejdet. Desuden har det været en formildende omstændighed, at Unilever Danmark gennem flere år har haft et omfattende og veldokumenteret compliance program. Det vil sige et program, hvor ledelsen aktivt tilskynder medarbejderne til at følge konkurrencereglerne.

- Unilever Danmark har med sin adfærd hindret, at nogle forhandlere kunne konkurrere om kunderne med lavere ispriser. Det er gået ud over forbrugerne, som har betalt den vejledende pris, når de har købt is i de butikker, som er berørt af sagen, udtaler direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing om sagen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096